חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ירושה על פי דין

מה יקרה לרכושי לאחר מותי? זו שאלה מטרידה שרבים מעדיפים להדחיק, אך היא בעלת משמעות משפטית וכלכלית עצומה. ירושה על פי דין היא המנגנון המשפטי המסדיר את חלוקת הנכסים של אדם שנפטר ללא צוואה. אך מהו תהליך הירושה הזה, מי הזכאים לרשת, ומה המשמעויות הכרוכות בו?

התהליך כרוך בהליכים משפטיים מורכבים, ובחלוקת הרכוש בהתאם לסדר קדימויות מוגדר בחוק. הזכאים לרשת עשויים להיות בני משפחה שונים – מבני זוג ועד צאצאים, הכל בהתאם לדרגת הקרבה המשפטית.

במאמר זה, נבחן את נושא הירושה על פי דין בפרט, ואת חשיבותו המשפטית והכלכלית בכלל. נלמד על התהליך המשפטי, על זכויות היורשים, ועל המשמעויות הכספיות והרגשיות הכרוכות בו. נבין כיצד ניתן להיערך לקראת הירושה, ומהן האפשרויות העומדות בפני מי שאינו מרוצה מתוצאותיה. כל זאת במטרה לספק לקוראים מידע מקיף ומעשי בנושא מרכזי זה.

מהי ירושה על פי דין?

ירושה על פי דין, היא המנגנון המשפטי המסדיר את חלוקת נכסיו של אדם שנפטר ללא צוואה. כפי שמגדיר חוק הירושה, התשס"ה-2005, "נפטר אדם שלא הניח צוואה, יירשו את נכסיו יורשיו על פי דין" (סעיף 1). חוק זה קובע סדר קדימויות ברור לזכאים לרשת, כאשר בראש הרשימה עומדים בני הזוג והצאצאים של הנפטר (סעיף 11). במקרה שאין יורשים מדרגה זו, הרכוש יועבר ליורשים מדרגות נמוכות יותר, כגון הוריו של הנפטר או אחיו (סעיפים 12-13)1.

ההסדרה החוקית של ירושה על פי דין נועדה להבטיח כי נכסי הנפטר יועברו ליורשים על פי סדר קרבה משפטי מוגדר, בהעדר צוואה המסדירה זאת אחרת. כך, המחוקק ניסה למנוע מצבים של מחלוקת או אי-ודאות בנוגע לחלוקת הרכוש, ומבטיח כי הוא יגיע לידי בעלי הזכות החוקית, כפי שהוא הגדיר ומצא לנכון. תהליך זה כרוך לעיתים בניהול הליכים משפטיים מורכבים, כגון פתיחת הליך משפטי בבית המשפט והגשת בקשה למינוי מנהל עזבון. רק לאחר השלמת הליכים אלו, יועברו נכסי הנפטר ליורשים על פי הסדר הקבוע בחוק.2

עו"ד רועי גולדשטיין, המיסד ומנהל של חברת עורכי דין המתמחה בצוואות וירושות, מסביר לגבי חוק הירושה ואיך עובדת ירושה על פי דין.

ירושה על פי דין - משרד עורכי דין רועי גולדשטיין
קרדיט לתמונה: freepik

סדר היורשים החוקיים לפי דין

כדי לתת מענה למגוון הכי רחב של מצבים משפחתיים, מנגנון הירושה על פי דין מגדיר שלושה ענפים של יורשים לחלוקת רכוש בהיעדר צוואה וללא ביצוע הפקדת צוואה ברשם הירושות. באופן כללי, בת/בן הזוג של נפטר/ת שלא הותירו צוואה יורשים חלק מהעיזבון ביחד עם כל ענף בהתאם למצב הפרטני. באופן כללי, רק ענף אחד יורש את הנפטר, ביחד עם בן או בת הזוג. רק אם אין יורשים בענף אחד, החלוקה עוברת לענף הבא. 

חוק הירושה, תשכ"ה-1965, מגדיר בצורה מפורטת את סדר הקדימויות של היורשים במקרה של ירושה על פי דין, כלומר במצב שבו אדם נפטר ללא השארת צוואה.

בראש סדר היורשים עומדים בני הזוג והצאצאים של הנפטר. במקרה שאין לנפטר בן זוג או צאצאים, הרכוש יועבר להוריו. אם גם הוריו של הנפטר אינם בחיים, הרכוש יירש על ידי אחיו ואחיותיו. במקרה שאין גם אחים, הרכוש יועבר לסבים וסבתות של הנפטר, ואם גם הם אינם בחיים – לדודים ודודות. רק במקרה שאין כלל יורשים מדרגות אלו, הרכוש יועבר לאוצר המדינה. מטרת הסדרה החוקית הזו היא להבטיח כי נכסי הנפטר יועברו ליורשים הקרובים ביותר על פי סדר קרבה משפטי מוגדר, במקרה שלא הותירו אחריהם צוואה המסדירה זאת אחרת.

זכויות בן/בת הזוג בירושה

על פי חוק הירושה, תשכ"ה-1965, בן הזוג של הנפטר הוא היורש הראשון בסדר הקדימויות במקרה של ירושה על פי דין. במקרה שהנפטר לא השאיר אחריו צוואה, בן הזוג זכאי לרשת את כל נכסיו, ובתנאי שאין לזוג צאצאים, שאז תתחלק הירושה מחצית לבן הזוג ומחצית לצאצאיהם. 

בנוסף, בן הזוג זכאי לקבל את כל תכולת הבית ואת הרכב ששימש את התא המשפחתי3

חשוב לציין כי חוק הירושה מתייחס לזוגות נשואים באופן רשמי. אך בפועל יש מענה גם לזוגות אשר הוכרו והוגדרו בתור ידועים בציבור. נציין שאם זוג לא היה נשוי ולא הוכר בתור ידועים בציבור, זה יכול בהחלט ליצור בעיה ומורכבויות במימוש ירושה על פי דין. 

חובה להוציא צו ירושה

במקרה של פטירת אדם ללא השארת צוואה, על היורשים מוטלת החובה להוציא צו ירושה. צו הירושה הוא המסמך המשפטי המעניק לבעלי הזכות את הסמכות לנהל את עזבון המנוח/ה ולחלק את נכסיו בהתאם לחוק. 

על פי חוק הירושה, יורש זכאי להסתלק מקבלת הירושה, באמצעות הגשת הודעה על כך לבית המשפט. הסתלקות מירושה פירושה ויתור על הזכות לרשת את נכסי העיזבון, ומשמעותה היא שהיורש המסתלק לא יקבל חלק כלשהו מהרכוש של המנוח/ה. 

ייעוץ וליווי של עורך דין צוואות וירושות 

למרות ההגדרות הברורות, בפועל גם מקרים בהם יש להפעיל מנגנון ירושה על פי דין יכולים להיות מורכבים ורגישים ולכן בהחלט צריך ומועיל ומומלץ לקבל ליווי צמוד של עורך דין שמתמחה בירושות. כמובן שרצוי וחשוב להסדיר מראש גם את היבטי המיסוי שיחול, ככל שבמקרים מסוימים יחול, על יורש ספציפי בבואו למכור את הרכוש או את המנה שירש מהמנוח/ה.

זקוקים לסיוע לגבי הוצאת צו ירושה או חלוקת עיזבון לפי דין? מבקשים ליצור צוואה הדדית בין בני זוג או להכין צוואה תקפה וברורה? לגבי שלל נושאי צוואות וירושות, מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו"ד רועי גולדשטיין – מומחה בתחום – לפרטים נוספים וקביעת פגישת ייעוץ ראשונית. צרו קשר או התקשרו 04-6440444 ונשמח לעמוד לרשותכם.

*יובהר, כי אין במידע כאמור לעיל, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי מכל סוג. כל המסתמך על המידע באתר זה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

1חוק הירושה, התשס"ה-2005 

2"סוגיות בירושה על פי דין", עו"ד אורית לוי

3 הלפרין-קדרי, ר, "דיני המשפחה בישראל" (2010)

תוכן עניינים